Dorayaki tuh apa???

22:21

dorayaki
 aku tak tahu pulak, doraemon punye makanan fovourite name dorayaki.
setelah 18 tahun tengok doraemon, hari ni baru tahu.hebat lah akuu
dorayaki nih makanan tradisi jepun dan ade isi sweet bean paste di tengahnya.
nak buat dia senang je kot. macam buat lempeng atau pancake gituh
lempeng pon aku tak pernahbuat. takat tolong-tolong ibu kat dapur tu yelah.


nak buat dorayaki tak?
bajet macam dok kat jepun. nak try? here is the recipe



bahan2

  • 3 biji telur.
  • 2/3 cawan sugar
  • 1/2 sudu teh baking soda
  • 3 tablespoon water.
  • 1 cawan  all purpose flour , sifted
  • 3/4 bean paste.
  • minyak sayur untuk frykan
Caranya ? BEGINNNIIIIH......

1.Put eggs and sugar in a bowl and kacau very well.
2.larutkan baking soda dalam air.tambah air dalam egg mixture.
3.add sifted flour in the egg mixture gradully.
4.heat a skillet or hot plate and lightly oil it.
5.pour a scoop of the batter into the skillet and make a small pancake.buat lah besar bulat mane yangkau nak.
6.make pairs of pancakes and put a scoop of sweet beans between them.
SIAPP! 
dan makannn
*kalau tak suka sweet bean paste, boleyh letak jem strawberi, coklet nutela,jem blackberry, jam nenas ke..
okthanx bye.salam


You Might Also Like

0 comments

Social Life