The smile

Assalamualaikum , hai kawan kawan. Saya baru habis menjawab test law. Fuh! Berpeluh jugak nak jawab. Alhamdulilah selesai test law 1. Okay, ha ni saya nak bercerita ni. Okay ehem ehem.
Masa cuti sem sebulan dua, aku suka pergi keluar berjalan ke UIA, KLCC, Wangsa Walk, and tempat tempat yang macam senang dapat public transport. Aku selalu keluar seorang. Sedih sebenanye.At the time kita cuti,kenkawan lama,  highschoolmates kita tak cuti. Sangat susah nak hang out sesame. Semua study different places. Ada yang kat Dungun, Sabah, Mesir, Cairo, Saudi Arabia. Hmm, macam tu la. So one day, I went to KLCC by train. At that time, aku tengah tunggu train datang. I look around me. There’s a girl with beautiful skin. Seriously!! .She looked  at me, I looked at her back. Aku senyum dekat dia, then dia jeling kat aku. Erkkk?? Does it wrong?

“Sedekah itu menghapuskan kesalahan seperti air memadamkan api” 
(Hadis Riwayat At Tirmidzi)



Just want to ask you my friends, susah sangat ke nak senyum? Tak memerlukan duit pun untuk senyum, right? Kalau nak masuk public toilet tu yes, certain places kene bayar RM0.20 bagai. Doesn’t mean orang itu tak senyum kita balek, kita terus assume dia sombong. No! itu salah okay.
Another one, that awkward moment bila hari pertama ke sekolah baru. Orang lain akan pandang pelik kat kita. Terasa diri terasing, and yeah! Tak tahu nak kawan dengan siapa. Masa aku jadi budak baru tu, nasib ada kawan yang baik sudi bagi tunjuk ajar kat aku. Kantin kat mana, bilik guru kat mana. Then she told me sambil tunjuk kat seorang budak perempuan,si A.”Jangan kawan dengan dia tu, dia sombong giler”. I was like “oh okay”. Setelah sekian lama, actually that girl tu tak sombong mana pon. Elok je dia sebenanya. Ramai kawan nak berkawan dengan dia. She’s funny, kenapa kawan aku tu cakap dia sombong. Then, one day aku try berkawan dengan si A tu. Ya ALLAH, best kawan ngan dia. Ajar aku subjek matematik, subjek sains. Belanja aku makan lagi. So here, it’s like don’t judge book by its cover.

Rasulullah SAW bersabda, “Senyum kalian bagi saudaranya adalah sedekah, beramar makruf dan nahi mungkar yang kalian lakukan untuk saudaranya juga sedekah, dan kalian menunjukkan jalan bagi seseorang yang tersesat juga sedekah.” (HR Tirmizi dan Abu Dzar).
Rasulullah SAW bersabda, “Janganlah kamu meremehkan kebaikan sekecil apa pun, sekalipun itu hanya bermuka manis saat berjumpa saudaramu.” (HR Muslim).

“Sedekah itu dapat menghindarkan diri dari kematian yang tidak baik, menjaga diri dari tujuh puluh macam bencana.”



The things is senyum lah dengan semua orang. Agak agak kalau ada lelaki yang muka menakutkan pandang kita, itu patut pandang tempat lain. Itu seram. Dengan orang yang tak kenal pun, tak salah senyum sikit. I mean, girls to girls, man to man. Lagi manis tau muka kalau kita selalu senyum. Tak tipu. Orang tua tua pon senang,sejuk bila tengok orang muda zaman sekarang suka memberi senyuman. Okay, that’s all. Thank you for singgah membaca di blog saya. Thank you so much! J

Everyone smiles in the same language



Tiada ulasan

Ya!

Food Review

Resepi Masakan

Birthday

My Student Life

Skincare Review

Hotel Review